Tuesday, October 7, 2008

Raya Duluuu...

Tahun nie, bermalam raya di Tg Malim. Rumah ayahanda dan bonda. Time memalam raya nie, terkenang balik masa sambut raya time bebudak dulu. Aku rasa, paling meriah aku sambut raya puasa nie, masa ayahanda masih lagi kerja kat Ipoh. Federal Reserve Unit atau nama manja dia FRU. Haaa... Anak FRU aku nie dulu. Bg sesaper yg tak tau FRU tu apa, korang tengok lar time ada bola kat stadium ker atau tunjuk perasaan reformasi ker, yg belasah orang tu FRU arr.. Yang uniform biru lori dorang kaler merah (selalu gak aku naik 'comm vehicle' nie dulu...).

Masa zaman kecik tu, korang tau tau jer lar. Duduk dalam pengkalan kan. Ada berapa ratus buah kediaman (flat). Perghh... Bayangkan lar zaman tu, satu rumah dapat collect doposen. Kalau sepuloh umah? Seratus umah? Seribu? Haaa... Pakcik kayooooo.... ekekekeke... Itu tak kira lagi kalau umah pepakcik yg bagi lima pusin lagi tuu.. Ekekeke...

Lagi satu, masa kecik dulu, time raya nie jer lar yg aku dapat lesen full dari parents aku kalau nak pergi Ipoh town. Huh...!! Baru sekolah rendah time tu kalau dapat jalan gi town without mak bapak... kira OTAI gils tuu. Balik siap bulih kerek lagi ngan memana member yg tak dapat green lite mak bapak dorang. Ahahaha... Destinasi pertama kalau dapat kuar beraya nie, mana lagi? Umoh MB arr. Dapat singgit woo... Pastu gi umoh Raja Di Hilir lok. SInggit lagi. Sanggup berjalan kaki tuu dari FRU ker destinasi tuu. Sekarang nie, bila dah beso, aku ngk balik jalan yg aku pernah jalan kaki time beraya ngan kengkawan dulu, aku sengih sengsorang sambil geleng kepala. Memang giler arr dak dak nie dulu. Termasuk aku arr tuu...

Dah settle beraya kat umah umah pak menteri ngan kerabat, poket pon dah berat (pasal byk duit syiling), apalagi... Ipoh town... Pergi mana? Jubilee Park... Ahahaha... Sesaper yg pernah merasa duduk Ipoh zaman Jubilee Park nie tgh hebat, dorang tau arr... Main game siutt.. Yg mesin taruk dua kupang tuu... Perghhh... Bayangkan arr, orang sibuk beraya... kami pon ibuk 'beraya' gak. Pada sesaper pernah baca majalan Datuk LAT 'Kampung Boy'... Haaa... macam tu arr pengalaman nyer. Ekekeke... Best woo...

Dah penat lepak kat Jubilee Park, kami pergi pulak ngk wayang. Aku ingat lagi masa tu, aku beli tiket wayang pakai duit raya sendiri, nengok cerita 'Indiana Jones - The Temple of Doom'. Tiket yg best dah abis, tapi pasal nak ngk gak wayang time raya kanss... Aku beli jugak ngan memember tiket harga lapan posen kalau aku tak silap. Duduk mana? Barisan depaaaaaaaannnn sekali. Kuar dari panggung, kami semua pakat pegang tengkuk. Lenguh siut. Itupon kami masih lagi kagum pasal dapat ngk wayang without mak bapak. Ekekeke...

Kuar dari ngk wayang, poket dah makin ringan, ehehhehe... So apalagi... Carik bas nak balik. Dapat naik bas terus balik ker Pengkalan (RTB - Return to Base). Ayat RTB nie dari kecik lagi aku dah hafal ngan kengkawan. Terpengaruh ngan citer perang kot. Ehehehe... Sesampai di Base, memasing balik ke umah memasing. Dengan janji yg dipegang erat, sok kita kolek lagi duit rayaaaaa... Ada byk umah lagi tak pergi.

Macam tu arr aku ngan kengkawan dulu. Sampai raya ke tujuh pon, still melaram lagi pergi beraya. Ehehehe... Tapi lesen pi town sengsorang valid sampai raya kedua jer... Meriah sungguh aku rasa beraya zaman bebudak aku dulu... Main mercun? Ehehehe... Tak main beli yg stock punya version. Kalau tak modify tak sah. Spark plug motor byk yg ilang kena kebas. Ehehehe...

Sengih aku sengsorang malam raya ingat balik zaman bebudak dulu beraya. Kepada semua kengkawan yg pernah bermastautin di Pengkalan Pasukan Polis Simpanan Persekutuan (FRU), Sungai Senam Ipoh Perak, aku ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri... di mana jua korang berada sekarang. Aku jugak ingin mengucapkan takziah kepada Joni dan keluarga yg kehilangan ayahandanya Pakcik Nasir yg telah pulang ke Rahmatullah sebelum Ramadan tempoh hari... 'Al-Fatihah...'

Ada komen kata gambar ni bulih buat kad raya... Ehmm... Yer kerr??? Sampai kena gigit pacat aku nak ambik gambar nie... Mujur sempat buang, kalau takkk.... EEeeeeiiiii.....

0 comments: