Tuesday, October 7, 2008

Ujan Rayaaa...

Hari raya ke tiga dan seterusnya, petang jer ujan. Bagus jugak ujan nie. Ujan rahmat bak kata orang. Sejuk siit suasana panas tu. Di samping dapat menyejukkan badan bagi sesaper yg dah melantak ketupat danlemang dn juga rendang. Sebut pasal ketupat lemang nie, entah macamana, malam raya pertama hari tu aku bebetul teringin giler nak makan maggi. Dah lama tak makan kot. Asyik belasah daging ngan ayam jer. Tekak pon dah kembang...

On the way balik ke Parit Buntar, tengok kekedai tomyam tepi jalan itu penuh jer ngan pelanggan. Aku rasa dorang pon cam aku jugak kot. Dah jemu agak nyer beraya makan lemang, ketupat, rendang dan lelain lagi makanan raya. So untuk ubah selera pekena yg memasam sket kan. Itu yg sesak jer sumer kedai tomyam tu. Sedap tak sedap belakang kira. Janji bulih jumpa ngan memember sekampung. Agaknya arr kot...

Aku pulak bila dah ujan ujan petang nie, nak beraya pon malas. Duduk umah pon tak tau nak buat apa. So aku teringat balik kat D60 aku. Apalagi... Snap sana snap sini. Dah lama tak main main ngan kamera SLR nie. Mentang lar HP dah ada kamera 5MPxl. Ekekeke... So aku pon hampir lupa cemana nak main ngan setting dia. Belasah jer lar. Janji kat mata aku nie nampak lawa cukup...

Exif: F4 1/90sec - Gambar air bertakung lepas ujan kat pasu bunga mak aku...

Exif: F4 1/250sec - Ini lak daun pokok apa ntah. Bapak aku cakap pokok 'bogak'. Nama komersial dia aku tak tau arr plak...

Exif: F4 1/250sec - Yang ini lak dedaun pokok pakis kot. Entahlaa...

Exif: F8 1/60sec - Satu lagi air kat dedaun pokok 'bogak'...

Exif: F11 1/8sec - Yang nie daun apa aku pon dah lupa. Daun limau purut kot...

Exif: F11 1/10sec -Yang nie pon tak hingat arr... Sebab fokus kat air ujan tu jer kanss...

Exif: F11 1/45sec - Pon aku tak hingat... Alaa... Malas nak ingat pokok apa... Bantai jerr...

Exif: F11 1/90sec - Haa... Yang ini kalau tak silap aku, nama dia bunga 'santalia'. Bila malam atau cuaca sejuk, dia ada bau... Wangiiii jerr...

Exif: F11 1/60sec - Sejuk lak aku nengok pemandangan kabus atas bukit tu. Ini kalau pergi Genting nie, gerenti yg outdoor punya game tak leh nak main pasal berkabusss... Bila nak gi Genting nie ekk? Ekekeke...

Semua imej diambil guna lense 100mm fix lense. Hurmm...

Penat ambik gambor... Cuaca lak sejuk jer. Perut pon dah berbunyik. Makan jomss... Ehehehe... Lepas makan perut lak kenyang, apalagi kans, tido la plak ujan ujan nie... Bestttt...

0 comments: