Thursday, April 3, 2008

Menghalau atau dihalau yer..??

Halau atau sendiri nak pergi tapi kata dihalau...? Hmm... Cemana tuh yerk...?

Sometimes, kalau kita dah memang nak pergi dari tempat yang kita duduk atau mastautin, and kita tak nak orang nampak yang kita memang excited giler nak pergi, kita akan buat statement,

"Alaa.. kalau orang dah tak nak kita kat sini nak buat cemanakan? Orang dah nak halau.. Sebelum apa-apa jadik, baik kita pergi...".

Ayat tuh kengkadang nampak macam kita yg jadik mangsa (sebab kena halaukan), tapi sebenarnya memang kita nak pergi dari situ. Secara tak langsung membuatkan orang yg dengar tuh jadik cam serba salah and will think couples of times. Ada apa2 perbuatan atau kata2 yg salah ker yg dah dibuat secara atau tidak secara langsung? Hmm... Hehehe... Selalu gak buat statement ala2 gini kat orang. Tujuan? Nak biar orang yg dengar tuh rasa bersalah and accept apa yg kita nak dorang fikir. Hmm.. Kata2 dalam bahasa Melayu nie, kalau pandai diguna and kena lenggok bicara... Memang bulih manipulate keadaan. Manipulate orang apatah lagi. Owhh... Manipulasi dalam kosa kata yg betol (kekeke.. bak kata pakar bahasa dari Sabah).

Berbeza lak kalau kita betol2 berniat nak halau. Selalunya, dalam keadaan cenggini... macam2 alasan kita create nak suruh orang tuh pergi atau tak bagi orang tuh datang ke tempat kita.

"Busy lar... Tak payah larr. Lagipon tak der orang kat sini.." or "Ngko tak ke lain ker? Asyik ke sini jerr?" or "Aku bukan tak bagi ngko datang, tapi kejap lagi aku nak kuar arr... Ada hal penting...".

Macam2 alasan yg akan kita create kalau kita nak halau atau tak terima orang jadi tetamu. And kebiasaannyer, alasan tu dibuat dengan cara yg abis lembut demi untuk menjaga hati dan perasaan orang lain. Tak kisah langsung walaupun hati dan perasaan sendiri terluka. Kan? Kan? Standard.... Memang typical orang Melayu yg penuh dengan peradaban dan tatasusila untuk menjaga kesopanan dan kesantunan kita. Ehh.. Itu rukunegara yg kelima tuuu... 'Kesopanan dan kesusilaan'. Hehehe.. Zaman sekarang nie, rasanya statement tuh dah tak berapa sesuai lagi kot untuk semua keadaan. Bukan tak sesuai langsung... Tapi tak berapa nak sesuai (dalam sesetengah keadaan laa...). Maklumlar, kalau nak kejar kemajuan, sikit sebanyak pengorbanan kena lar dilakukan. Tu lar yang orang cakap, harga satu kemajuan.

Timbul balik persoalan kat dalam benak nie... Dah bersedia ker kita nak terima kemajuan nie? Hmm... Sekali lagi... Tepuk dada tanya selera....

p/s Bukan niat untuk memerli...
Jauh sekali untuk mengeji...
Sekadar untuk peringatan kepada diri...
Dan juga bangsa yg ku kasihi....

Perghhh..... Patriotik ker aku nie... Kikikikikiki.....

0 comments: